Maxi OverJump

Deskova hra na bazi Halmy (preskakovacky). Vymysleli jsme to s Netopejrem za jedne obzvlast pohnute noci - a ted se koukate na vubec prvni uverejneni jejich pravidel na svete ;-)

Hra je velmi narocna na kombinacni schopnosti & strategicke mysleni a spolehlive odrovna i ty nejdrsnejsi sachisty sveta behem nekolika minut :)
K jejimu hrani je potreba obycejna sachovnice, osm bilych kolecek, osm cernych a nervy ze zeleza :-) Na zacatku se kolecka rozestavi stejne jako u Damy nebo Halmy, jen s tim rozdilem, ze bila kolecka prijdou na cerna pole a cerna kolecka na bila pole. Tim se dosahne jednak vetsiho zmatku behem hry (o nej jde predevsim) a jednak toho, ze kameny obou souperu se tak nikdy nemohou potkat na jednom poli.

Ve hre se kameny nevyhazuji, pouze presunuji. Cilem je co mozna nejdrive dostat vsechny sve kameny do zakladniho postaveni na protejsi strane sachovnice.
Tahnout se da pouze na volna pole opacne barvy, nez je barva kamenu, a to bud libovolnym smerem sikmo o jedno pole (obr. 1), anebo preskokem.
Preskoky jsou jednak klasicke jako v Halme (preskoci se sikmo vlastni kamen, je-li hned za nim volno - obr. 2) anebo se vodorovne-svisle preskoci kamen soupere (obr. 3).
Stejne jako u Halmy se muze v ramci jednoho tahu udelat treba deset preskoku.


Tempo hry se stale zrychluje a hraci jiz nenaznacuji, kudy provadeli jednotlive preskoky - proste seberou kamen z jednoho pole sachovnice a polozi ho jinam (samozrejme dle pravidel presunu). Pak je veci soupere, aby v mziku zkontroloval, je-li dany tah mozny. Pokud s nim souhlasi a tahne, je predchozi tah zahrany a uz se nemuze vratit zpatky, i kdyby byl proti pravidlum. Pokud souper nesouhlasi (krici "Coze? Nechapu! Revize!"), musi hrac tah vysvetlit a ukazat, kudy kamen skakal z vychoziho pole do ciloveho. Nepodari-li se hraci dokazat, ze je takovy tah mozny, musi ho vratit zpet a tahnout jinak.

Vyhraje-li jeden z hracu, vubec nic se nedeje (nejde totiz o vyhru, ale o samotny prubeh hry) a hraci ihned zacinaji novou hru s kameny opacne barvy, nez dosud meli (vyhoda: nemusi se obracet sachovnice a zvysi to chaos).

Nutno podotknout, ze ke konci je cela hra zalozena vyhradne na duvere, protoze v te silene rychlosti oba hraci tak-tak ze stihaji vymyslet sve tahy a nemaji sanci jeste kontrolovat slozite vykonstruovane tahy soupere.
Na obou souperich je mozno pozorovat behem hry viditelne zmeny. Z uvodniho klidu neustale zrychluji tempo, aniz by je k tomu kdokoliv nutil. Zacinaji byt nervozni, provadeji nedomyslene ci nahodne tahy, zatinaji pesti a okusuji si nehty. Pak zacinaji zapominat barvu svych figurek, tahnou misto soupere a za chvili se nervove sesypou.
Maji skvele vymyte mozky, podaji si ruce a s prihlouplym usmevem klesnou krasne prijemne unaveni do kresla, coz bylo ucelem hry. Nekolik minut si vychutnavaji, jak je nadherne vubec na nic nemyslet.. :-)


Zpet na hlavni stranku




.